Može li carve-out biti strategija za uspjeh u automobilskoj industriji?

Automobilska industrija nalazi se u fazi zastoja i suočava se sa snažnim vanjskim pritiscima koji uključuju povećanu konkurenciju, porast broja električnih automobila, regulatorne promjene i nove oblike mobilnosti poput autonomne vožnje i pametnih automobila.

Kako bi odgovorili na izazove koje postavljaju novi poslovni modeli i nove tehnologije, donositelji odluka u automobilskoj industriji sve više traže dalekosežne inicijative preusmjeravanja ili restrukturiranja, poput izdvajanja (carve-out) pojedinih poslovnih jedinica iliposlovnih segmenata..

Ciljano izdvajanje poslovne jedinice ili korporativnog entiteta često se vidi kao prilika za dotični subjekt da se u potpunosti transformira i osigura dugoročni uspjeh. No, ukoliko se žele ostvariti takvi ciljevi, samim procesom se mora pažljivo i učinkovito upravljati.

Što je carve-out?

Carve-out je proces izdvajanja, podjele ili prodaje određene poslovne jedinice, podružnice ili poslovnog segmenta od postojeće cjeline. Razlika od uobičajene prodaje ili dezinvestiranja leži u činjenici da subjekt koji se „izdvaja“ nije neovisan, već je u potpunosti ili djelomično integriran prije samog restrukturiranja.

Dva su glavna motiva carve-out-a:

  • Odvojiti određene poslovne jedinice od postojeće organizacijske strukture racionalizacijom portfelja (npr. dezinvestiranjem);
  • Stvoriti nove, potpuno zasebne cjeline promatrajući ih iz korporativne i porezne perspektive.

Nakon što se to postigne, novoosnovani subjekt nudi brojne strateške mogućnosti, od IPO-a do prodaje drugim tvrtkama u automobilskoj industriji ili investitorima poput private equity fondova.

Za matičnu organizaciju ovaj potez pruža zanimljive mogućnosti za razvoj, posebno kroz povećanu kontrolu i nove mogućnosti za investiranje ili akvizicije. Prednosti se ogledaju i u ​​dodatnim mogućnostima porezne optimizacije ili smanjenja troškova. Novoosnovanom poduzeću carve-out pruža daljnje mogućnosti kapitalizacije i omogućuju matičnom subjektu da ubrza strateško preusmjeravanje svojih osnovnih djelatnosti.

Kako bi se uspješno proveo taj složeni proces izdvajanja, potrebno je definirati jasan okvir i osnovne smjernice za transformaciju koje zahtijevaju pažljivu pripremu. Tri su ključne faze pripreme:

  1. Definiranje strukture izdvojenog entiteta s naglaskom na ciljni operativni model (target operating model). Fokus je na odvajanju i alokaciji resursa koji će se dodijeliti novoosnovanom poduzeću, kao što su određeni procesi, sustavi, imovina, ljudi i ugovori.
  2. Priprema novoosnovanog poduzeća i osiguravanje da je od prvog dana u potpunosti usuglašeno sa ciljanim operativnim modelom. Ovo se prvenstveno odnosi na transfer osoblja što je krucijalno za dobro organiziran prijenos poslovanja. Također, uključuje kontrolu pristupa zajedničkoj imovini nakon završetka procesa (putem transakcijskih i dugoročnih ugovora o uslugama), definiranje operativnih zahtjeva procesa ili sustava i s njima povezanih podatkovnih struktura, te implementaciju modela upravljanja za sljedeće strukture upravljanja.
  3. Stvaranje ili prilagodba odgovarajuće strukture financijskog izvještavanja za novoosnovano poduzeće. To je potrebno za transakciju (i povezanu evaluaciju izdvojenog entiteta koja bi mogla biti potrebna) čak i prije samog početka poslovanja.

Svaka od navedenih faza je vrlo kompleksna i zahtjeva pomna razmatranja. Ako se ispravno izvrši, carve-out može biti atraktivna opcija za generiranje dugoročne dodane vrijednosti. No ako se ne izvrši kvalitetno, teško će se ostvariti bilo kakva dodana vrijednost, ili će ona u najboljem slučaju biti samo kratkoročna.

Ovaj je članak dio niza kratkih članaka o uspješnom rješavanju problema. Ostali članci su:

Želite znati više?