Ljudski faktor – informiraj, uključi i osnaži!

Kako bi carve-out proces bio uspješan, nužno je posvetiti pažnju određenim strukturalnim i kadrovskim pitanjima. Također postoje određena pitanja vezana uz upravljanje promjenama te zakonskim odrednicama o zapošljavanju koja treba uzeti u obzir.

Upravljanje promjenama

Poznato je da je spajanje dviju nepovezanih organizacijskih jedinica u jednu iznimno izazovno, međutim još je teže razdvojiti dugogodišnje, blisko povezane cjeline.

O uspješnosti cjelokupnog procesa uvelike ovisi u kojoj mjeri je menadžment pripremio svoje zaposlenike na nadolazeće promjene te koliko je otvoreno komunicirao s njima o istima. Primarni cilj je zadržati temeljne kompetencije zaposlenika kako bi se poslovanje nastavilo kretati u dobrom smjeru.

Bez obzira koji je cilj carve-out-a, objavljivanje odluke o istom zasigurno će izazvati veliku nesigurnost među zaposlenicima. Stoga takav proces, osobito u ranim fazama, zahtijeva snažno i promišljeno vodstvo. Također, važno je pravovremeno i transparentno pružiti sveobuhvatne i precizne informacije kako se ne bi ugrozilo povjerenje zaposlenika te kako bi se stekla i zadržala njihova lojalnost u vremenima promjene.

Zanemarivanjem ovog važnog aspekta, menadžment riskira gubitak ključnih zaposlenika. Zato se prilikom komuniciranja sa zaposlenicima poruke moraju iznositi jasno i dosljedno, bez obzira na kanal komunikacije (individualni razgovori, timski sastanci, video pozivi ili komunikacije putem e-maila). S obzirom da je carve-out obično vrlo složen proces koji može potrajati više godina, otvorena i jasna komunikacija bitna je kontinuirano tijekom cijelog procesa.

Druga važna odrednica uspješne transformacije je uključivanje zaposlenika. Oni moraju dobiti osjećaj da su važan element procesa izdvajanja, te da će i sami uživati koristi istog ukoliko sve prođe po planu. Ne treba podcjenjivati važnost ovog pitanja jer postoji mogućnost značajnih problema ukoliko zaposlenici ne shvate svoju ulogu i ne preuzmu dio odgovornosti u samom procesu.

Konačno, mora se na pragmatičan i profesionalan način osigurati da zaposlenici novostvorene organizacije mogu brzo i sigurno djelovati u novom okruženju. Potrebno im je pružiti sve potrebne alate i obuku za što brže upoznavanje s novim strukturama, procesima i sustavima.

„Problemi u automobilskoj industriji i dalje postoje zbog krize Covid-19. Zaposlenici još uvijek rade na određeno, a kapaciteti nisu u potpunosti iskorišteni zbog nedostatka poluvodiča.“ - Christian Back, Partner, Mazars

Treba ići u korak sa zakonom

Osim na moral, predanost i angažman osoblja, carve-out također utječe na status zaposlenja onih koji se nalaze u jedinici koja se izdvaja. Prije izrade planova, bitno je razmotriti implikacije zakona o zapošljavanju, kao i cjelokupnu poslovnu situaciju tvrtke. Ključne stavke o kojima treba voditi računa su:

  • Koji će se zaposlenici dodijeliti jedinici koja se izdvaja?
  • Što je s indirektnim zaposlenicima (uprava, administracija i sl.)?
  • Hoće li izdvojena jedinica pripadati pravnoj osobi od koje se izdvaja ili će sama činiti pravnu osobu?

Pitanja koja se odnose na prijenos poslovanja, vezana uz carve-out koji proizlazi iz procesa prijenosa imovine ili iz procesa konverzije (npr. spin-off ili split-off), moraju se prethodno pažljivo formulirati i razjasniti te procijeniti pravne posljedice. Ono uvelike ovisi o tome hoće li se zaposlenici za koje je odlučeno da će pripasti izdvojenoj jedinici biti odmah dodijeljeni novoj pravnoj osobi (a samim time i dobiti novog poslodavca) ili će ostati kod stare.

U svakom slučaju, bez obzira o kakvoj vrsti transfera je riječ, važno je da zaposlenici na koje se to odnosi budu u potpunosti informirani, sukladno svim zakonskim zahtjevima. Ako nije sigurno hoće li se zaposlenici automatski premjestiti, možda će biti potrebno dogovoriti sporazume o prijenosu s takvim zaposlenicima. Također, trebaju se razmotriti regulativne odredbe vezane uz takve situacije.

Ukoliko je riječ o transferu, treba obratiti pažnju i na pitanja poput: Primjenjuju li se isti korporativni ugovori na novu pravnu osobu ili se primjenjuju neki drugi ugovori? Hoće li se nastaviti primjenjivati trenutni kolektivni ugovori ili se sada primjenjuju neki drugi ugovori? Treba li se napraviti usporedba između različitih propisa kako bi se utvrdilo koji su pogodniji za zaposlenike?

Odgovori na ova pravna pitanja mogu značajno utjecati na odluku je li carve-out najbolja strateška opcija ili nije.

Ovaj je članak dio niza kratkih članaka o uspješnom rješavanju problema. Ostali članci su:

Želite znati više?